Om forfatterne

Forfatterne Truls Grønneberg er førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo og leder av Skolelaboratoriet – kjemi, ved Kjemisk institutt. Grønneberg har forskererfaring og lang erfaring med å lage og gjennomføre etter- og videreutdanningskurs for lærere. Han har deltatt i nasjonalt fagplanarbeid og er medforfatter av Praktisk kjemi (1983), Praktisk miljøkjemi (1992), Mikrosynteser i organisk kjemi 3KJ (1994), læreverket Kjemien stemmer 2KJ (1997), 3KJ (1998), Kjemi 1 (2007) og Kjemi 2 (2008), Kjemien stemmer (forkurs i kjemi for ingeniørutdanning, maritim høgskoleutdanning, 2004) og Innføring i kjemi på universitetsnivå (2005).

 

Merete Hannisdal er førstelektor ved Høgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning. Hun har lang erfaring fra undervisning i grunnskole og videregående skole. Hun har også arbeidet ved Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo. Merete har deltatt i nasjonalt fagplanarbeid og er medforfatter av Praktisk kjemi (1983), Praktisk miljøkjemi (1992), læreverket Kjemien stemmer 2KJ (1997) og 3KJ (1998), læreverket Eureka! – naturfag for ungdomstrinnet (2006) og Kjemi fagdidaktikk - Kjemi i skolen (2006).


Bjørn Pedersen er pensjonert professor ved Kjemisk institutt, UiO hvor han er utdannet og tatt sin doktorgrad. Der har han fortsatt arbeidsplass. Han har vært forsker og forskningsjef ved Sentralinstitutt for industriell forskning (nå en del av Sintef). Hans forskningsfelt har vært bestemmelse av struktur og dynamikk i faste stoffer. Han har hatt ansvaret for, og undervist i, begynneremnene i kjemi ved universitet fra 1989 til 2003. Han har utviklet læremidler for kursene som er publisert som kompendier, bøker og videoer. Videoene ble brukt i et fjernnundervisningsopplegg som han utviklet og som ble administrert av NKI-skolen. Bøkene er Generell kjemi og KjemiData som er kommet på Universitetsforlaget i to utgaver. Sammen med Truls Grønneberg har han publisert Innføring i kjemi som brukes i dagens begynneremne i kjemi.  Han forsker for tiden på kjemiens historie i Norge.


Vivi Ringnes er førsteamanuensis med lang erfaring fra undervisning i videregående skole og fra utdanning av lærere i praktisk-pedagogisk utdanning ved Universitetet i Oslo. Hun har utarbeidet etter- og videreutdanningskurs for lærere og analysert data fra undersøkelsen Kjemiutdanning i Norge (2005). Ringnes har skrevet Elevene og naturfagene i den videregående skolen (1988), Elevers kjemiforståelse (1993) og Navn på kjemiske stoffer (1996). Hun er medforfatter av læreverket Kjemien stemmer 2KJ (1997), 3KJ (1998), Kjemi 1 (2007) og Kjemi 2 (2008) og av Kjemi fagdidaktikk - Kjemi i skolen (2006).